EL DIA A DIA EN EL GRUP DE PETITS

9h a 9.30h. L’ENTRADA RELAXADA.

Els infants i els famílies arriben a l’espai al ritme que necessiten, sense presses,  durant aquesta estona. Els adults poden acompanyar als infants durant tota aquesta estona a l’espai de referència, explicant un conte o jugant a jocs tranquils a l’estora. L’entrada relaxada ens permet acollir a cada infant des de les seves necessitats i des de la seva realitat diària.

9.30h. LA TROBADA.

Comença el primer moment de grup en el que ens trobem junts, infants i educadora de referència, per a poder prendre consciència del dia i del grup: desitjar-nos bon dia, saber amb quins companys i companyes compartirem el matí…

La trobada és una primera estona de tribu que ajuda a arrelar-se a l’espai i al grup, i que cuida el sentiment de pertinença.

A la trobada se’n diferencien dos moments:

*BON DIA amb rutines i hàbits per potenciar la seguretat als infants.

*LA PROPOSTA que s’ofereix diàriament da dia i va variant en funció dels interessos del grup: 

Propostes d’àmbit lingüístic oral: expressió oral, conte, consciència fonològica…

Propostes d’àmbit motriu-corporal: jocs d’imitació, relaxació, massatges, respiració…

Propostes d’àmbit artístic-musical: cançons, ritmes, danses…

Propostes d’àmbit lingüístic escrit: aproximació al nostre alfabet, reconeixement de les lletres del seu nom i dels companys, jocs de motricitat fina…

Propostes d’àmbit lógico-matemàtic: seriacions, classificacions, construccions, senzills jocs de regles…

10:00h. L’ESMORZAR COMPARTIT.

Seiem a taula per compartir l’esmorzar. Gaudim d’un àpat comunitari, un moment de conversa distesa i espontània. Cadascú esmorza el que necessita, a partir del menjar que les famílies porten a l’espai, segons els calendari d’esmorzars. Un cop finalitzada l’estona de l’esmorzar, el menjar segueix a l’abast, a la sala dels mitjans, fins a les 11:45h per tal que els infants aprenguin a autoregular la pròpia alimentació.

10:30h. LLIURE CIRCULACIÓ PELS DIVERSOS ESPAIS/BOSC.

Durant la resta del matí, s’esdevé el moment de lliure circulació: s’obren les portes que comuniquen els tres grans espais i el porxo i els infants poden moure’s lliurement per les sales de mitjans, petits i el porxo, tastant diverses propostes i compartint el joc i l’aprenentatge amb infants d’altres edats.

També s’ofereixen propostes de sortida a l’entorn, repartides al llarg de la setmana, que els infants poden escollir:

Passeig: Cada setmana una educadora (o dues, en funció del nombre d’infants que vol sortir) proposa fer descoberta de l’exterior (tipis, granja, bosc…). Poden sortir tots els infants que ho desitgen de qualsevol dels tres grups d’edat.

Espai total: És el dia que disposem de tot l’espai interior, ja que els altres dos grups són fora de l’espai interior. Això permet habitar nous espais, principalment l’atelier a la sala dels mitjans, on cada dimarts s’ofereix una proposta artística.

Activitat exterior: Es proposa una activitat concreta de la granja (animals de granja, laberint, tobogans grans, pont xinès…)

Cura de l’hort: Proposta de cuidar l’hort fent anar les eines pròpies d’aquest espai exterior, adaptades a la seva edat, segons les tasques que s’ofereixen.

12:30h. EL TANCAMENT

Tots els matins s’acaben amb la trobada de tancament. És un petit moment de recollida en què ens retrobem abans d’anar a dinar, acostumem a cantar i fer jocs de falda o rimes, per donar sentit de tancament i ens acomiadem dels qui marxen a dinar a casa.

12:45h. LA SORTIDA i EL MIGDIA

Les famílies poden tornar a l’espai a partir de les 12:45, per tal de poder fer traspàs relaxat a la família de com ha anat el matí, què hem fet i com han estat els infants.

A les 12.45h, també, aquells que ens quedem a l’espai ens preparem per anar a dinar: rentem mans, parem taula conjuntament i dinem a la sala de mitjans (els dimecres que fa bon temps, dinem de pícnic al bosc).

L’àpat s’inicia amb un ritual que aporta seguretat i calma al grup. En acabat i després d’una estona de sobretaula on les converses són les protagonistes, cada infant organitza les seves pertinences, es renta les dents i s’obre un espai de joc tranquil (a l’estora), tot fent la digestió, d’aquesta manera aconseguim que la resta d’infants que encara dinen puguin regular el seu temps.

A les 14h, quan tots els infants han acabat de dinar, una de les educadores acompanyem als infants que necessiten fer migdiada a la sala de petits. L’altre educadora acompanya als altres infants, i si hi ha necessitat de moviment, sortim al bosc oferint, també, jocs i contes.

14:30h. TALLERS.

Cada tarda s’ofereixen dos tallers de  l’àmbit de moviment-cos i de l’àmbit artístic que poden realitzar-se a l’interior o a l’exterior de l’espai i que es poden escollir en funció de la motivació de cada un. L’oferta és molt variada, amb alternatives per escollir: activitats d’aventura, cavalls, art, circ, percussió, hort, teatre, contes, relaxació… En el cas d’haver-hi tallers específics que requereixen d’un professional especialitzat, aquella tarda s’ofereix només aquest taller concret (cavalls, percussió, teatre)

15:45h a 16:00h. SORTIDA.

Els infants recullen el seu material propi i es preparen per esperar a les famílies a la zona del porxo. La sortida es realitza de les 15:45 a les 16h per tal de poder fer traspàs relaxat a la família de com ha anat el dia, què hem fet i com han estat els infants.

EL DIA A DIA EN EL GRUP DE MITJANS

9h a 9.30h. L’ENTRADA RELAXADA.

Els infants i els famílies arriben a l’espai al ritme que necessiten, sense presses,  durant aquesta estona. Els adults poden acompanyar als infants durant tota aquesta estona a l’espai de referència, explicant un conte o jugant a jocs tranquils a l’estora. L’entrada relaxada ens permet acollir a cada infant des de les seves necessitats i des de la seva realitat diària.

9.30h. LA TROBADA.

Comença el primer moment de grup en el que ens trobem junts, infants i educadora de referència, per a poder prendre consciència del dia i del grup: desitjar-nos bon dia, saber amb quins companys i companyes compartirem el matí…

La trobada és una primera estona de tribu que ajuda a arrelar-se a l’espai i al grup, i que cuida el sentiment de pertinença.

A la trobada se’n diferencien dos moments:

*BON DIA amb rutines i hàbits per potenciar la seguretat als infants. Distribuïm petites responsabilitats entre els infants per saber quin dia és i com s’estructurarà el dia.

*LA PROPOSTA que s’ofereix diàriament da dia i va variant en funció dels interessos del grup: 

Propostes d’àmbit lingüístic oral: jocs d’expressió oral, jocs de consciència fonològica, jocs de lectoescriptura, jocs de psicomotricitat fina…

Propostes d’àmbit motriu-corporal: jocs d’imitació, relaxació, massatges, respiració…

Propostes d’àmbit artístic-musical: caixa de la música, cançons, ritmes, danses…

Propostes d’àmbit lógico-matemàtic: jocs de seriacions, jocs de càlcul, jocs de mesures, jocs de classificacions…

Propostes d’àmbit experimental:  ciència, hipòtesis i experiments

Propostes d’àmbit lingüístic (multinivell): jocs de traç, confegir paraules,

10:00h. L’ESMORZAR COMPARTIT.

Seiem a taula per compartir l’esmorzar. Gaudim d’un àpat comunitari, un moment de conversa distesa i espontània. Cadascú esmorza el que necessita, a partir del menjar que les famílies porten a l’espai, segons els calendari d’esmorzars. Un cop finalitzada l’estona de l’esmorzar, el menjar segueix a l’abast, a la sala dels mitjans, fins a les 11:45h per tal que els infants aprenguin a autoregular la pròpia alimentació. Un cop a la setmana, esmorzem fent pícnic al bosc (i l’activitat posterior es genera sempre a l’exterior).

10:30h. LLIURE CIRCULACIÓ PELS DIVERSOS ESPAIS/BOSC.

Durant la resta del matí, s’esdevé el moment de lliure circulació: s’obren les portes que comuniquen els tres grans espais i el porxo i els infants poden moure’s lliurement per les sales de mitjans, petits i el porxo, tastant diverses propostes i compartint el joc i l’aprenentatge amb infants d’altres edats.

També s’ofereixen propostes de sortida a l’entorn, repartides al llarg de la setmana, que els infants poden escollir :

Passeig: Cada setmana una educadora (o dues, en funció del nombre d’infants que vol sortir) proposa fer descoberta de l’exterior (tipis, granja, bosc…). Poden sortir tots els infants que ho desitgen de qualsevol dels tres grups d’edat.

Espai total: És el dia que disposem de tot l’espai interior, ja que els altres dos grups són fora de l’espai interior. Això permet habitar nous espais.

Activitat d’aventura: Es proposa una activitat d’aventura concreta de la granja (tobogans de tela, pont xinés, tirolines infantils, circuït d’equilibris…)

Cura de l’hort: Proposta de cuidar l’hort fent anar les eines pròpies d’aquest espai exterior, adaptades a la seva edat, segons les tasques que s’ofereixen.

12:30h. EL TANCAMENT

Tots els matins s’acaben amb la trobada de tancament. És un petit moment de recollida en què ens retrobem abans d’anar a dinar i on els infants comparteixen individualment una cosa que els hagi agradat del matí per donar sentit, en grup, a allò que hem fet i ens acomiadem dels qui marxen a dinar a casa.

12:45h. LA SORTIDA i EL MIGDIA

Les famílies poden tornar a l’espai a partir de les 12:45, per tal de poder fer traspàs relaxat a la família de com ha anat el matí, què hem fet i com han estat els infants.

A les 12.45h, també, aquells que ens quedem a l’espai ens preparem per anar a dinar: rentem mans, parem taula conjuntament i dinem a la sala de mitjans (els dimecres que fa bon temps, dinem de pícnic al bosc).

L’àpat s’inicia amb un ritual que aporta seguretat i calma al grup. En acabat i després d’una estona de sobretaula on les converses són les protagonistes, cada infant organitza les seves pertinences, es renta les dents i s’obre un espai de joc tranquil (a l’estora), tot fent la digestió, d’aquesta manera aconseguim que la resta d’infants que encara dinen puguin regular el seu temps. I si hi ha necessitat de moviment, sortim al bosc oferint, també, jocs i contes.

14:30h. TALLERS.

Cada tarda s’ofereixen dos tallers de  l’àmbit de moviment-cos i de l’àmbit artístic que poden realitzar-se a l’interior o a l’exterior de l’espai i que es poden escollir en funció de la motivació de cada un. L’oferta és molt variada, amb alternatives per escollir: activitats d’aventura, cavalls, art, circ, percussió, hort, teatre, contes, relaxació… En el cas d’haver-hi tallers específics que requereixen d’un professional especialitzat, aquella tarda s’ofereix només aquest taller concret (cavalls, percussió, teatre)

15:45h a 16:00h. SORTIDA.

Els infants recullen el seu material propi i es preparen per esperar a les famílies a la zona del porxo. La sortida es realitza de les 15:45 a les 16h per tal de poder fer traspàs relaxat a la família de com ha anat el dia, què hem fet i com han estat els infants.

EL DIA A DIA EN EL GRUP DE GRANS

9h a 9.20h. L’ENTRADA RELAXADA.

Els infants i els famílies arriben a l’espai al ritme que necessiten, sense presses, durant aquesta estona. L’entrada relaxada ens permet acollir a cada infant des de les seves necessitats i des de la seva realitat diària.

9.20h. LA TROBADA.

Comença el primer moment de grup en el que ens trobem junts, infants i educadora de referència. Realitzem una breu assemblea on hi tractem tota mena de temes que afecten tant al funcionament del grup com a temes personals que els infants tenen necessitat de verbalitzar en el grup. És un espai per a escoltar i per a ser escoltats, des de l’estima i des de la presència.

9.40h. PROPOSTA CONJUNTA

Un cop finalitzada l’assemblea, sense moure’s de lloc, per conservar l’energia pausada, la presència i concentració, s’acompanya una proposta d’àmbit que es treballa en equip.

Cada setmana es proposa una activitat que té a veure amb els diversos àmbits curriculars: lingüístic, artístic, matemàtic, sensorial i físic… La primera part del dia es reserva a activitats on la càrrega cognitiva i de concentració és més alta, atès que és el moment en el qual estan més connectats i concentrats, demostrant una energia tranquil·la i pausada.

10:00h. PROPOSTES VARIADES MULTINIVELL

Un cop finalitza la proposta conjunta, el grup s’obre i cada infant es mou per l’espai per explorar les diverses propostes presentades i motivades a l’abast dels infants (de 2 a 4 propostes diàries) relacionades amb el tema principal del dia. Els infants observen què s’ofereix, seleccionen, proven i tornen a seleccionar, si així ho necessiten.

Per tal de posar ordre i facilitar l’estructura en l’exploració i coneixement del grup, les propostes s’estructuren en els següents àmbits al llarg de la setmana, sempre responent a l’ interès dels infants, atenent a les troballes i descobertes que es donen al llarg del dia a dia:

Fins l’infinit: propostes de l’àmbit lògico-matemàtic (jocs i propostes de càlcul i numeració; raonament i estratègia; geometria i construcció; representació d’idees matemàtiques…)

Lletra a lletra: propostes de l’àmbit lingüístic incloent-hi llengua catalana i castellana (jocs i propostes de comprensió lectora; producció i creació de missatges/textos escrits i oral; propostes teatrals; consciència fonològica…)

Viatge al món: Alternem de forma periòdica, donant resposta als interessos i motivacions dels infants i les seves descobertes, propostes de l’àmbit de coneixement del medi natural i social (jocs i propostes de consciència del propi cos, emocions i sentiments; investigació de l’entorn natural i social que ens envolta; experimentació científica; geografia i geologia…)

Art: Inclou propostes de l’àmbit artístic, plàstic i musical (provocacions artístiques, jocs d’estratègia creativa “creative thinking”, danses i cançons amb percussió…)

English lab: Propostes relacionades amb l’àmbit de lingüístic de llengua estrangera (inclou cançons, danses i jocs en anglès…)

10:30h. ESMORZAR

Des del Picot entenem que la selecció i manipulació d’aliments és un acte educatiu en si mateix. És per això que aquells infants que s’ofereixen, col·laboren en la preparació de l’esmorzar: pelar, tallar i disposar dels aliments, preparació de plats i safates, parar taula… Una manera més de cuidar-nos i cuidar als altres tenint sempre present es necessitats alimentàries de cadascú dels companys.

Seiem a taula per compartir l’esmorzar. Gaudim d’un àpat comunitari, un moment de conversa distesa i espontània. Cadascú esmorza el que necessita, a partir del menjar que les famílies porten a l’espai, segons els calendari d’esmorzars. Un cop finalitzada l’estona de l’esmorzar, el menjar segueix a l’abast, a la sala dels mitjans, fins a les 11:45h per tal que els infants aprenguin a autoregular la pròpia alimentació. Un cop a la setmana, esmorzem fent pícnic al bosc (i l’activitat posterior es genera sempre a l’exterior).

11h. LLIURE CIRCULACIÓ PELS DIVERSOS ESPAIS/BOSC.

Durant la resta del matí, s’esdevé el moment de lliure circulació: s’obren les portes que comuniquen els tres grans espais i el porxo i els infants poden moure’s lliurement per les sales de grans, mitjans i el porxo, tastant diverses propostes i compartint el joc i l’aprenentatge amb infants d’altres edats.

Igualment també poden reenganxar-se a qualsevol de les propostes multinivell que s’havien abans d’esmorzar.

També s’ofereixen propostes de sortida a l’entorn, repartides al llarg de la setmana, que els infants poden escollir :

Passeig: Cada setmana una educadora (o dues, en funció del nombre d’infants que vol sortir) proposa fer descoberta de l’exterior (tipis, granja, bosc…). Poden sortir tots els infants que ho desitgen de qualsevol dels tres grups d’edat.

Espai total: És el dia que disposem de tot l’espai interior, ja que els altres dos grups són fora de l’espai interior. Això permet habitar nous espais.

Activitat d’aventura: Es proposa una activitat d’aventura concreta de la granja (tobogans de tela, pont xinés, tirolines infantils, laberint, circuït d’equilibris…) per tal d’atendre la necessitat d’expansió, obertura i exploració dels infants

Cura de l’hort: Proposta de cuidar l’hort fent anar les eines pròpies d’aquest espai exterior, adaptades a la seva edat, segons les tasques que s’ofereixen.

Cura de l’hort: Proposta de cuidar l’hort fent anar les eines pròpies d’aquest espai exterior, adapt

12:40h. EL TANCAMENT

Per acomiadar el matí, el grup es reuneix de nou i dediquem 15 minuts a realitzar una activitat conjunta que neix de la motivació del propi grup. (en el cas actual del grup de grans “Picots Miners”, i per tal d’atendre la seva motivació per la lectura, dediquem aquesta estona a fer lectura compartida. El mateix grup escull la lectura, que fins ara, han estat històries llargues que han permès gaudir d’aventures durant vàries setmanes)

12:55h. LA SORTIDA i EL MIGDIA

A les 12.55h, aquells que ens quedem a l’espai ens preparem per anar a dinar: rentem mans, parem taula conjuntament i dinem a la sala de petits (els dimecres que fa bon temps, dinem de pícnic al bosc), mentre les famílies dels infants que van a dinar a casa recullen els seus fills i filles.

L’àpat s’inicia amb un ritual que aporta seguretat i calma al grup. En acabat i després d’una estona de sobretaula on les converses són les protagonistes, cada infant organitza les seves pertinences, es renta les dents i s’obre un espai de joc tranquil (a l’estora), tot fent la digestió, d’aquesta manera aconseguim que la resta d’infants que encara dinen puguin regular el seu temps. I si hi ha necessitat de moviment, sortim al bosc oferint, també, jocs i contes.

14:30h. TALLERS.

Cada tarda s’ofereixen dos tallers de  l’àmbit de moviment-cos i de l’àmbit artístic que poden realitzar-se a l’interior o a l’exterior de l’espai i que es poden escollir en funció de la motivació de cada un. L’oferta és molt variada, amb alternatives per escollir: activitats d’aventura, cavalls, art, circ, percussió, hort, teatre, contes, relaxació… En el cas d’haver-hi tallers específics que requereixen d’un professional especialitzat, aquella tarda s’ofereix només aquest taller concret (cavalls, percussió, teatre)

15:45h a 16:00h. SORTIDA

Els infants recullen el seu material propi i es preparen per esperar a les famílies a la zona del porxo. La sortida es realitza de les 15:45 a les 16h per tal de poder fer traspàs relaxat a la família de com ha anat el dia, què hem fet i com han estat els infants.